قصه تکراری واریز یارانه ها و سردرگمی مردم؛ اختلال در عابربانك هاي بوشهر
قصه تکراری واریز یارانه ها و سردرگمی مردم؛ اختلال در عابربانك هاي بوشهر

قصه تکراری واریز یارانه ها و سردرگمی مردم؛ اختلال در عابربانک های بوشهر

خلیج فارس: همزمان با واریز یارانه نقدی آبان ماه، از بعد ظهر یکشنبه دستگاههای خودپرداز بانک و مغازه های بوشهر مختل شده و شهروندان را سرگردان کرد. خلیج فارس: همزمان با واریز یارانه نقدی آبان ماه، از بعد ظهر یکشنبه دستگاههای خودپرداز بانک و مغازه های بوشهر مختل شده و شهروندان را سرگردان کرد.
به گزارش «خلیج فارس»؛ شهروندان در مراجعه به دستگاههای خودپرداز بانکی در شهر بوشهر با پیام هایی مبنی بر «عدم امکان سرویس دهی»، «امکان ارائه خدمت به این کارت وجود ندارد»، «ارتباط با مرکز پشتیبانی قطع است» و … مواجه شدند.
گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که پس از معطلی نزدیک به ۱۰ دقیقه ای شهروندان در صف این دستگاهها برای دریافت پول، وقتی مقابل باجه قرار می گیرند، با اختلال در سیستم مواجه می شوند.
با این حال مراجعه به چند بانک دیگر نیز نشان می دهد اختلال رخ داده مربوط به همه دستگاههای خودپرداز است و عملا دریافت پول امکان پذیر نیست.
پیگیری «خلیج فارس» حاکی از آن است که همزمان با دستگاههای خودپرداز بانکی، کارتخوان مغازه داران نیز از بعد از ظهر امروز همزمان با واریز یارانه ها مختل شده و امکان دریافت وجه ندارد.
این مشکل باعث سرگردانی شهروندان خصوصا در مراکز خرید شد؛ طوری که بسیاری امکان استفاده از کارت بانکی شان برای دریافت وجه یا خرید را نداشتند.
همچنین مغازه داران نیز از اختلال رخ داده متضرر شدند، طوری که «علی» که در مرکز شهر بوشهر مغازه قصابی دارد می گوید: امشب چندین مشتری وقتی از خراب بودن کارتخوان باخبر شدند، از خرید منصرف گردیدند، چون پول همراه شان کم بود.
تماس ها و پیام اینترنتی خوانندگان سایت «خلیج فارس» از برخی شهرهای استان نظیر برازجان، دیر و عسلویه نیز که تا زمان درج این گزارش به دست مان رسیده، نشان می دهد اختلال در عابربانک ها تنها مربوط به شهر بوشهر نبوده است.
اکنون این سوال به ذهن خطور می کند که آیا تنها دلیل افزایش تقاضا برای وجه توسط شهروندان، دلیل اختلال در دستگاه های خودپرداز است؟
مشاهدات خبرنگار «خلیج فارس» در سطح شهر حاکی از آن است که در کنار افزایش درخواست مردم برای استفاده از خدمات این دستگاه ها، خرابی و عدم پشتیبانی سیستم از مرکز، باعث به وجود آمدن اجتماع مردم و حتی سر درگمی آن ها مقابل عابر بانک ها شده است.

گفتگو با برخی شهروندان
خبرنگار «خلیج فارس» گفتگوهای کوتاهی را با برخی از مراجعه کنندگان به دستگاههای خودپرداز بانکی در ساعات بعد از ‌ظهر و یکشنبه شب انجام داده است، یکی از این مراجعه کنندگان می گوید: برای دریافت وجه مورد نیاز تاکنون به ۳ دستگاه عابر بانک مراجعه کرده ام اما تاکنون موفق به دریافت پول نشده ام.
وی افزود: بانکها در مواقعی که مراجعات مردم به خودپردازها زیاد می شود، برای اینکه پول زیادی از شعبه آنها خارج نشود، فقط به کارتهای بانکی خود سرویس لازم را می دهند.

مراجعه کننده دیگری عنوان کرد: سیستم شتاب بانکها قطع شده و همین امر سرگردانی مردم بین عابر بانکها برای دریافت وجه را ایجاد می کند و هیچکس پاسخگوی این موضوع نیست.
وی افزود: برای برداشت یارانه نقدی نیز اقدام کردم، اما مبلغ یارانه نقدی قابل برداشت نیست، بهتر است که مسئولان این موضوع را به مردم پیش از این اعلام می کردند.

فرد دیگری که در صف دریافت پول از خودپرداز ایستاده بود به خبرنگار «خلیج فارس» گفت: برخی از دستگاههای خودپرداز اعلام می کنند که موجودی کافی نیست، در صورتی که اینگونه نیست، برخی دیگر عنوان می کنند که دستگاه قادر به ارائه سرویس نمی باشد، به نظر می رسد که بانکها در اینگونه مواقع سیستم های خود را دستکاری می کنند.

نمونه از اختلال در عابربانک ها
در ادامه نمونه هایی از دستگاه های خودپرداز که به مدت طولانی در یکشنبه شب قادر به ارائه خدمات به مشتریان نبوده است، در ادامه می بینید:

* دو دستگاه بانک ملت در خیابان نواب صفوی. هنگامی که متقاضیان استفاده از این دستگاه ها قصد انتقال حساب، مانده گیری حساب و یا دریافت وجه نقدی را داشتند با پیغام “با عرض پوزش امکان ارائه سرویس به این کارت وجود ندارد” مواجه می شدند.

* نمونه دیگر آن که دو دستگاه خودپرداز بانک صادرات در خیابان امام خمینی قادر به انجام تمامی خدمات مشتریان نبودند. یکی از این دستگاه ها در قبال گرفتن مانده حساب پیغام ” با عرض پوزش به علت وجود اشکال در چاپگر رسید مشتری دستگاه قادر به ارائه رسید نمی باشد. ” را بر روی مانیتور نمایش می دهد.

دستگاه دیگر این بانک برای انتقال حساب از کارت همین بانک به بانک دیگر پیغام ” با عرض پوزش به علت انجام عملیات پشتیبان، سیستم تا چند دقیقه دیگر غیر فعال می باشد.” را نشان می دهد.

دست آخر اینکه حداقل انتظار مردم از مسئولان و روسای شعب بانک ها این است که در زمان واریز یارانه نقدی خانوارها که استقبال آن ها برای بهره مندی از خدمات این دستگاه ها افزایش پیدا می کند، خودپردازها کمتر دچار نقص فنی و قعطی شوند و در زمان بروز مشکل مسئولان با سرعت بیشتری برای حل آن ها اقدام کنند.
سیستم شتاب کارآیی خود را زمانی نشان می دهد که مراجعات مردم به بانکها افزایش می یابد تا مردم بتوانند به سهولت از خدمات و امکانات بانکی استفاده کنند، اما این امر همواره بالعکس می شود.

بررسی نمایید

جلسه بررسی مشکلات و پاسخگویی به سوالات دفاتر بر گزار شد

بر اساس هماهنگی بعمل آمده همزمان با هفده مهر روز جهاتی پست ، جلسه بررسی …