وضعیت اجرای برنامه‌های تحول اداری
وضعیت اجرای برنامه‌های تحول اداری

وضعیت اجرای برنامه‌های تحول اداری

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری با اشاره به روند دست یابی به اهداف تعیین شده در برنامه‌های تحول اداری گفت: این اهداف در طول برنامه‌ی پنج ساله بر اساس تکالیف و هدف گذاری های تعیین شده تحقق می یابد.

احمد بزرگیان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فعالیت‌های انجام شده در راستای پیشبرد برنامه‌های تحول اداری اظهار کرد: برای تحقق اهداف تعیین شده هفت مرحله تحول اداری، 10 برنامه‌ تحول طراحی شد که از طریق دستگاه‌های ملی و استانی در حال پیگیری است و ارزیابی هر ساله عملکرد دستگاه‌ها بر مبنای این 10 برنامه در بخش شاخص‌ها عمومی انجام می‌شود.
وی افزود: از طریق تفاهم‌نامه‌ای که در هر سال بین رییس هر دستگاه اجرایی و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری امضاء می‌شود، عملکرد آنها در اجرای برنامه‌ها و دستیابی به اهداف تحول اداری رصد می شود.
معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رییس جمهوری با بیان این‌که برخی از اهداف مورد نظر، در برنامه‌ی پنجم توسعه، برخی در قانون مدیریت خدمات کشوری و یا از طریق کارگروه‌های موضوع اصل 138 قانون اساسی تعیین شده است، بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم که برنامه‌های تحول در طول برنامه‌ی پنج ساله در راستای تحقق تکالیف تعیین شده و هدف‌گذاری‌های انجام شده باشد.
او با بیان این‌که هدف‌گذاری اصلی در تحقق دولت الکترونیک در راستای ارائه‌ی 70 درصد خدمات دولت به‌طور الکترونیک است، ادامه داد: برای دستیابی به این هدف آن را در غالب یک برنامه‌ی پنج ساله تدوین کرده‌ایم که هر ساله روند اجرای آن کنترل می‌شود.
بزرگیان با اشاره به اصلاح فرآیند‌های اداری به عنوان یکی دیگر از اقدامات معاونت نوسازی و تحول اداری نیز گفت: در این زمینه حدود 700 فرآیند با شاخص‌ موفقیت سازمانی بالا در حدود 60 دستگاه اصلی شناسایی شده که باید در طول برنامه اصلاح، مکانیزه و الکترونیکی شوند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر تمامی دستگاه‌های اداری موجود دارای نمودار و تشکیلات جدید سازمانی هستند، توضیح داد: بر مبنای ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری باید کلیه‌ی تصدی‌های دستگاه‌ها واگذار شوند که برنامه‌ی پنجم این وظیفه را تا حدود 20 درصد تکلیف کرده است به گونه‌ای که سالی چهار درصد از این تصدی‌ها واگذار شود این در حالی است که عملکرد دستگاه‌ها در این مورد در تفاهم‌نامه‌ها ذکر شده و از این طریق کنترل می شود از این رو اگر واگذاری‌ها انجام نشود، ضمن کسب امتیاز منفی این واگذاری‌ها به سال بعد اضافه می‌شود.
او هم‌چنین با اشاره به کاهش نیروی انسانی به عنوان یکی از برنامه‌های تحول اداری نیز اظهار کرد: براین اساس باید دو درصد نیروها در بخش تصدی کاهش یابد، هم‌چنین در بخش امور حاکمیتی به ازای هر یک خروجی، یک ورودی داشته باشیم که آن را نیز نظارت و کنترل می‌کنیم.
بزرگیان با اشاره به ابلاغ قانون سلامت اداری گفت: براساس ماده 28 این قانون، در حال حاضر شاخص‌های سلامت اداری هر دستگاهی به وسیله همان دستگاه و با تایید سازمان بازرسی و کمیته‌ی مربوطه که در سازمان بازرسی تشکیل می‌شود تایید، ابلاغ و کنترل می‌شود.
او همچنین با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری در حدود 20هزار دفتر پیشخوان دولت در کشور خواهیم داشت ابراز امیدواری کرد تا این تعداد تا پایان برنامه پنجم توسعه به 30هزار واحد افزایش یابد.
معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رییس جمهوری افزایش تعداد دفاتر پیشخوان دولت در روستاها و شهرها، تهیه سند تعاملی بین دستگاه‌ها، سند جامع دولت الکترونیک، هم‌چنین تنظیم نقشه راه سلامت، عدالت الکترونیک، فرهنگ الکترونیک و تجارت الکترونیک را از تکالیفی برشمرد که در مجموعه نقشه جامع در حال تهیه هستند.
بزرگیان در پاسخ به این سوال که طبق گفته‌ شما کاهش نیروی انسانی یکی از برنامه‌های تحول اداری است از این‌رو آیا استخدام 500 هزار نفری در طرح مهرآفرین مغایرتی با کوچک‌سازی دولت ندارد، تصریح کرد: باید در نظر گرفت که تاکنون حدود 800 هزار نیرو از مجموعه خارج شده‌اند که طبق قانون خدمات کشوری می‌توانیم به ازای خروج هر یک نفر خروجی در مشاغل حاکمیتی یک ورودی و هر سه نفر خروجی از مشاغل تصدی می‌توان یک ورودی داشت که این استخدام‌ها در طول چند سال انجام خواهند شد و خلاف قانون نیست.

بررسی نمایید

الزام ثبت نام و ثبت نقطه جغرافیایی در نرم افزار پیشخوان دولت

با توجه به تکمیل فاز دوم اپلیکیشن پیشخوان دولت همراه کلیه دفاتر موظف به ثبت …